Założenia projektu budżetu Państwa na rok 2018

Założenia projektu budżetu państwa na rok 2018 oraz dyskusja nad wypracowaniem wspólnego stanowiska strony pracowników i strony pracodawców w sprawie zwiększenia wysokości wskaźnika waloryzacji emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w 2018 r. były przedmiotem obrad wspólnego posiedzenia Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych i Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 26 czerwca 2017 r. w CPS „Dialog”.

Piotr NOWAK – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów przedstawił bieżącą sytuację makroekonomiczną, omówił szczegółowo cele polityki budżetowej na rok 2018 oraz zaprezentował uwarunkowania Założeń projektu budżetu państwa na przyszły rok. W trakcie debaty, strony pracowników i pracodawców zgłosiły szereg pytań oraz wniosków.
Organizacja związkowa OPZZ wniosła m.in. następujące kwestie:
– pełnego odmrożenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
– wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,
– równego traktowania pracowników budżetówki.

Dyskusja w tej sprawie kontynuowana była w dniu 3 lipca br. Niestety po kilku godzinach pracy Zespół problemowy ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych doszedł do wniosku, że wypracowanie wspólnego stanowiska strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok 2018 nie jest możliwe z uwagi na różnice w ocenie wskaźników makroekonomicznych i oczekiwań odnośnie do kształtowania się polityki państwa w zakresie wynagrodzeń oraz rent i emerytur. Wiceminister finansów Leszek SKIBA przedstawił informację o rozdysponowaniu w 2016 roku dodatkowych środków na wynagrodzenia w państwowych jednostkach sfery budżetowej w podziale na poszczególne grupy pracownicze oraz udzielił odpowiedzi na szereg pytań partnerów społecznych. Cetrala związkowa wniosła między innymi o uzupełnienie pisemnej informacji Ministerstwa Finansów o dane dotyczące: wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz liczby zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych w podziale na poszczególne grupy pracownicze. Z uwagi na nieprzedstawienie przez stronę rządową szacunków w zakresie planowanej maksymalnej kwoty wydatków budżetowych na rok 2018 oraz planowanych dochodów podatkowych osiągniecie kompromisu w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok 2018 było niemożliwe.

W dalszej części obrad Zespół podjął próbę wypracowania projektów wspólnego stanowiska Rady Dialogu Społecznego w sprawie: propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2018 oraz propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok 2018.

Do konstrukcji Założeń projektu ustawy budżetowej na rok 2018 przyjęto założenie, że fundusz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych zostanie „zamrożony”, ale rząd nie wykluczył wzrostu wynagrodzeń indywidualnych, w ramach planowanych środków na wynagrodzenia. OPZZ wskazało, że oczekuje zmiany stanowiska rządu w tej sprawie oraz przestrzegania ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, która zakłada negocjowanie wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w ramach RDS. Zaapelowało także do pracodawców, którzy poparli propozycję rządu, o zmianę swojego stanowiska.

W zakresie wzrostu płacy minimalnej w przyszłym roku osiągniecie porozumienia było również niemożliwe. Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Krzysztof MICHAŁKIEWICZ przekonywał, że propozycja strony rządowej (2080 zł brutto) jest optymalna, ale strony pracowników i pracodawców pozostały przy zgłoszonych wcześniej oczekiwaniach. Tym samym ewentualne poszukiwanie porozumienia w ww. sprawach będzie kontynuowane.

Źródło: opzz.org.pl