Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w dniu 31.08.2023 r.

W dniu 31 sierpnia 2023 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego, w którym uczestniczyli przedstawiciele Forum Związków Zawodowych – Grzegorz Sikora i Jan Polaczek (relacja FZZ poniżej).

Temat posiedzenia 👇
https://www.gov.pl/…/posiedzenie-zespolu-ds-budzetu…

Nasze zainteresowanie najbardziej wzbudziły informacje dotyczące przyszłorocznej waloryzacji. Zgodnie z informacją z posiedzenia Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych wzrost wynagrodzeń poszczególnych grup wchodzących w skład tzw. budżetówki o 12,3% jest kwestią dodatkowych dyskusji i ustaleń, dlatego Krajowa Komisja Wykonawcza NSZZ Pracowników Policji już 31.08.23 r. wystosowała pismo do MSWiA👇

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=261920173417409&id=100087982847408

Relacja/Źródło: FZZ 👇

Forum Związków Zawodowych zabrało głos w dyskusji jako pierwsza organizacja, zadając przygotowane przez Grzegorza Sikorę pytania dotyczące uszczegółowienia kwestii związanych z treściami odnoszącymi się do wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej, zawartymi w projektach ustaw – budżetowej i około budżetowej. Na pytania odpowiadał przedstawiciel Ministra Finansów, Pan Sebastian Skuza.

Poniżej, enumeratywnie, prezentujemy informacje, które reprezentatywnym partnerom społecznym przekazał wiceminister finansów, Pan Sebastian Skuza.

Gwarantowana podwyżka dla pracowników państwowej sfery budżetowej wynosi 6,6% – wynika to wprost z treści ustaw i tyczy się wzrostu średniorocznego wskaźnika wzrostu płac w państwowej sferze budżetowej.

12,3% to wartość obrazująca globalny wzrost funduszu wynagrodzeń przeznaczonego na kształtowanie wynagrodzeń w jednostkach budżetowych rozumiana jako suma podwyżek kwot bazowych (czytaj: średniorocznego wskaźnika) i wzrostu środków na określone funkcje podwyżkowe (o tym poniżej).

Wyjątkiem, zgodnie z wypowiedzią Pana Sebastiana Skuzy są nauczyciele „gdzie nie ma możliwości jakiegoś uzupełniania. Tam te kwoty bazowe rosną o 12,3% i środki na ten cel zostały zabezpieczone w części subwencji oświatowej”.

Jaką funkcję, w odniesieniu do wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej ma spełniać 5,7% wzrostu funduszu, realizowanego obok wzrostu średniorocznego wskaźnika?

Wedle Pana Sebastiana Skuzy środki uwolnione w ramach dodatkowych 5,7% mają być przedmiotem konsultacji z organizacjami związkowymi i poszczególnymi dyrektorami generalnymi. Środki te mogą zostać zrealizowane w formie podwyżek o różnych funkcjach – wyrównania w ramach podwyżek minimalnego wynagrodzenia lub rozbieżności w tzw. „kominach” lub przeznaczeniu tej kwoty jako podwyższenia każdemu o wyższy wskaźnik niż 6,6%.

Oprócz dyskusji odbytej na posiedzeniu Zespołu przypominamy, iż w ramach ustawy okołobudżetowej wyjaśniona została kwestia związana z wysokością wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników, których wynagrodzenia są relacjonowane do wynagrodzeń sędziów i prokuratorów.

Co w tej sprawie mówi ustawa okołobudżetowa?

„Ustalenie w roku 2024 wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników, których wynagrodzenia są relacjonowane do wynagrodzeń sędziów i prokuratorów, w odniesieniu do kwoty 6 114,08 zł, która zagwarantuje im wzrost wynagrodzeń o 12,3%. Proponuje się, aby w roku 2024 r. podstawę ustalenia wynagrodzenia sędziów i prokuratorów określono na poziomie kwoty 6 114,08 zł, która zagwarantuje im wzrost wynagrodzeń o 12,3%. Obecnie w 2023 r. podstawa ta wynosi 5 444,42 zł, która w 2024 r. zostanie zwiększona o 12,3%, co daje kwotę 6 114,08 zł. Zaproponowane zmiany będą miały wpływ m.in. na wysokość wynagrodzeń sędziów Sądu Najwyższego, sędziów Trybunału Konstytucyjnego, sędziów sądów powszechnych, sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych, prokuratorów Prokuratury Krajowej, prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz na wysokość uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. Wskazana podstawa wynagrodzeń sędziów będzie miała wpływ na określenie wynagrodzeń dla innych pracowników relacjonowanych do tej wysokości, np. wysokość wynagrodzenia asesora prokuratorskiego, referendarza sądowego czy radców Prokuratorii Generalnej.”

Podsumowując: stwierdzenie, że cała państwowa sfera budżetowa otrzyma jedynie 6,6% podwyżki jest nieprawdziwe, ze względu na różnoraki, docelowy charakter funkcji jaką będzie spełniać u poszczególnych grup zawodowych wzrost funduszu o 5,7%.

Stwierdzenie, że cała państwowa sfera budżetowa otrzyma 12,3% podwyżki również jest nieprawdziwe, gdyż nie u wszystkich grup zawodowych dodatkowy wzrost funduszu o 5,7% będzie mieć charakter powszechnego wzrostu płac.

Tak więc niektóre grupy, tak jak np. funkcjonariusze Policji i Straży Granicznej, zgodnie z przekazanymi informacjami, otrzymają wzrost uposażenia o 12,3%, a u innych grup będzie to zapewne kwestia dodatkowych dyskusji i ustaleń